zondag 17 november 2013

What I've learned from ...

... Hockey (in vergelijking met Running).

Voordat ik serieus begon met hardlopen, heb ik gehockeyd vanaf de F-jes tot aan Dames 1. Dus tel maar op, dat zijn heel wat jaren (ik ben de exacte tel namelijk kwijt geraakt). Hockey heeft plaats gemaakt voor hardlopen, omdat mijn onregelmatige werk als verpleegkundige het moeilijk maakt om altijd bij de trainingen en wedstrijden te zijn. Momenteel dus 100% Running, maar of ik in de toekomst nog eens ga hockeyen? Zeg nooit nooit. Terugdenkend aan mijn hockeyjaren, heb ik de voor- en nadelen van Hockey ten opzichte van Running eens op een rijtje gezet...

Eigen agenda
Hardlopen doe ik op de tijden die mij uitkomen. Ik check mijn agenda en ga op zoek naar drie gaatjes in mijn agenda om mijn trainingen in te plannen. Bij hockey waren de trainingen wekelijks vaste prik. Er waren jaren dat ik drie keer in de week trainde en in het weekend een wedstrijd speelde. Wat zeg ik, toen ik in de selectie voor Dames I zat, speelde ik zowel zaterdag, als zondag een wedstrijd. Vijf keer per week stond ik op het hockeyveld: conditie-training, techniek-traning, (wedstrijd)tactiek-training en de wedstrijden zelf. Om dit op te kunnen brengen, moet je niet alleen je sport leuk vinden, maar je moet ook erg gemotiveerd zijn. En jij niet alleen, het hele team moet gemotiveerd zijn om naar elke training te komen, weer of geen weer, zin of geen zin.
Toen ik afstudeerde en een baan vond, kreeg ik helaas een onregelmatige agenda erbij cadeau. Ik moet zowel dag-, avond-, als nightshifts werken en dat betekende dat ik mij vaak moest afmelden voor de training en/of wedstrijden. In mijn ogen hoort dat niet in een teamsport, wat mij deed besluiten te stoppen met hockey. In mijn ogen kon je als team allemaal naar de training en de wedstrijden, weer of geen weer, zin of geen zin. En afspraken? Die plan je er omheen. Noem het streng, noem het zwart/wit, ik noem het gemotiveerd en enthousiast. Aangezien ik door het hockeyen al een aardige conditie had, was de stap naar een rondje hardlopen zo gemaakt. En het fijne was, ik kon een rondje gaan hardlopen, als het mij uitkwam. Heerlijk!

Wedstrijd
Een hockeywedstrijd duurt 2x 35min. Het is winnen of verliezen. Gelijkspel kan ook, maar er speelt een strijd tussen beide teams voor de winst. Een wedstrijd hardlopen doe je voor jezelf. Het woord "Winnen" komt niet in mijn Running-woordenboek voor, aangezien het woord "Talent" ook ontbreekt. Daarnaast, hoelang je wilt hardlopen, beslis je ook zelf. 5km, 10km, een Halve Marathon, een hele Marathon? Het kan allemaal. Jong en oud gemixt. Talentvolle en recreatie lopers gemixt. Samen één doel: uitlopen!

Teamsport
Het mooie aan hockey is de teamsport. Hardlopen doe je vaak alleen. Een groot nadeel qua gezelligheid, maar een voordeel qua "rust". Ga een uurtje hardlopen en je hoofd is weer leeg en je krijgt een Runnershigh cadeau. Love it! Bij hockey is dat net even anders. Samen sta je op het veld. Er wordt van je verwacht dat je alles geeft. Zowel tijdens de trainingen, als tijdens de wedstrijd. Je verwacht het van je teamgenoten, maar ook van jezelf. Dat maakt een teamsport net even anders, dan een individuele sport. Niet dat ik tijdens m'n hardloop trainingen en wedstrijden niet alles geef, maar er ligt geen druk op. Het maakt een ander niet uit of je wel of niet gaat trainen en of je wel of niet tot het gaatje gaat. Hardlopen doe je voor jezelf.

Naast teamsport op het veld, is er ook een teamleven naast het veld. En dat is nog wel het mooiste! Ik heb al jaren niet meer met mijn hockeyteam op het veld gestaan, maar het teamleven leeft nog steeds voort in de meest fijne vriendschappen. Klinkt te mooi om waar te zijn, maar we zijn nog steeds het mooiste team samen!

Doel; De medaille
Bij hockey is het doel kampioen worden. In de "gewone" competitie, tijdens een toernooi of in (Europese of Wereld) kampioenschappen wil je de eerste worden, goud behalen. Dit gebeurd alleen niet vanzelf. Je traint als team lang, om gezamenlijk dat doel na te streven. Zoals ik al eerder aangaf, is het doel bij hardlopen vaak het uitlopen van een wedstrijd. En ook daarvoor zal getraind moeten worden. Mijn doel is momenteel de Marathon van Rotterdam. Winnen is niet belangrijk, maar die gouden medaille wel. Naast verschillen, dus ook een vergelijking; een medaille als beloning! De beloning voor de inspanningen die het heeft gekost om het doel te bereiken.

Champions do not become champions when they win the event, but in the hours, weeks, months and years they spend preparing for it. The victorious performance itself is merely the demonstration of their championship character. T. Alan Armstrong

2 opmerkingen :

  1. Als je lid wordt van een atletiekvereniging, dan kun je daar ook eens met anderen trainen, gemotiveerd raken (bij een dipje), en samen een wedstrijd doen. Er bestaat zelfs zoiets als een teamwedstrijd bij atletiek.. En goede vriendschappen. :)

    BeantwoordenVerwijderen