woensdag 18 december 2013

Seven questions about: Sport


"The secret of change is to focus all of your energy, not on fighting the old, but on building the new." - Socrates.

Zeven vragen over mijn sportleven. De afgelopen blogs gingen met name over hardlopen en mijn voorbereiding voor de marathon. Maar er is ook een sportleven naast hardlopen. Lees mijn hoe, wat, waar en waarom in de antwoorden op de zeven sportvragen die ik mezelf stel. 

Welke sporten beoefen ik momenteel? 
Mijn "sportleven" bestaat momenteel voornamelijk uit hardlopen, maar ik heb sinds twee jaar ook een eigen racefiets en sinds enkele weken een eigen mountainbike. In de zomer fiets ik met name op mijn racefiets. Nu kan dat ook wel in de winter, maar ik zie mijzelf nog niet op die dunne bandjes over natte, koude wegen glibberen. Stel dat ik een lekke band krijg, dan kan ik deze wel zelf verwisselen, maar je koelt in de winter binnen no time af en laat ik nou koukleum nr 1 zijn... Nee, racefietsen doe ik het liefst in de zomer. Mountainbiken daarentegen kan wel goed in de winter. Hoe natter, hoe beter, hoe leuker. Sinds enkele weken heb ik een mountainbike en de eerste kilometers zijn gemaakt. Pure wellness, zo'n rondje mountainbike-modderbad!

Hoe ziet mijn sportverleden eruit? 
Vrij uitgebreid. Van paardrijden, tot twirlen, tot het lopen van de Nijmeegse Vierdaagse en het elk jaar op vakantie gaan naar de Alpen waar (rots)klimmen en gletsjers geen onbekende terreinen waren. Maar als ik terug denk, kleurt hockey toch wel het grootste gedeelte van mijn sportverleden in. Toen ik stopte met hockeyen ben ik begonnen met hardlopen. 

Wat is je sportdoel?
Op dit moment is dat de Marathon van Rotterdam op 13 april. Maar ik verwacht dat als ik de Marathon heb gelopen, er al snel weer een nieuw doel komt. Misschien de New York City Marathon, dé marathon der marathons? Maar misschien gooi ik het ook wel over een andere boeg en ga ik met mijn racefiets ergens voor in training. Misschien ooit een triatlon? Of iets heel anders, de 4x 50km van de Nijmeegse Vierdaagse lopen. Niet dat ik zo van wandelen houd, maar ik liep al eens de 4x 30km, maar de 4x 50km is natuurlijk de grootste uitdaging. 
Ag, genoeg doelen te verzinnen. Eerst maar eens de Marathon van Rotterdam lopen!  

Hoe vaak sport je per week? 
Drie keer in de week ga ik hardlopen en daar houd ik het bij. Tussendoor heb ik minimaal een rustdag om te herstellen. 

Wat is je favoriete moment van de dag om te gaan sporten? 
's Ochtends of aan het eind van de middag. En dan met name op de momenten dat je al rennend de zon op ziet komen, of de zon onder ziet gaan. 

Wat is je motivatie om te gaan sporten? 
Ik weet het niet. Op de een of andere manier kan ik niet zonder. Als ik niet sport, word ik onrustig. Sporten kost energie, maar het levert je ook zoveel energie op. En natuurlijk heb ik ook wel eens geen zin. Sterker nog, ik moet mezelf 9 van de 10 keer ook echt even motiveren om te gaan. Maar ik weet dat er niets fijner is als thuis komen, douchen en de dag  vol energie beginnen. Of juist andersom, als ik 's middags/avonds ga hardlopen, om thuis te komen, te gaan douchen en met een voldaan gevoel op de bank te ploffen. Het trotse, rustgevende gevoel dat je dan hebt, is je motivatie voor de volgende run. Écht!

Wat is vervelend aan sporten? 
Ik kan regen zeggen, maar een regenbui kan soms best fijn zijn als je aan het hardlopen bent. Ik kan kou zeggen, maar op kou kun je je kleden, en als je aan het hardlopen bent, krijg je het vanzelf warm. Ik kan zeggen dat sporten soms zwaar is en zware trainingen zijn minder fijn. Maar aan de andere kant, geven zware trainingen wel een extra voldaan gevoel. Het enige wat momenteel in me op komt is tijd. Sporten kost tijd. Je moet tijd vrij maken om te gaan sporten en dat is nog wel eens lastig. Werken en studeren moet en doordat ik er nog een "moetje" met mijn marathon training aan toevoeg, krijg ik al snel een vollere agenda. Maar of het nu echt vervelend is dat sporten tijd kost? Nee, het is vervelender dat een week maar 7 dagen van 24uur heeft.

Wordt gemotiveerd tot A - Healthy Lifestyle en volg mij via Instagram (healthylifenl) 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten