vrijdag 17 januari 2014

Breakfast Inspiration - "Appelpie"


Appeltaart als ontbijt? Dat zou ik je niet willen adviseren, als je een beetje op je gezondheid wilt letten. Maar je kunt wel een look a like maken. En dat is me aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Hoe? Met havermout. Ik deel de mening dat havermout op zichzelf er niet echt lekker uit ziet. Maar als je wat fruit, noten en/of superfoods toevoegt, ziet het er al heel anders uit. En je raad het misschien al, voor mijn "appelpie" breakfast voeg ik oa appel, kaneel en noten toe. Lees verder hoe ik mijn warme "appeltaart" onbijtje maak.

Havermout kun je de avond ervoor maken (overnight oats), als je de volgende ochtend weinig tijd hebt. Maar mijn voorkeur gaat uit de ochtend. Ik duik de keuken in, pak een pak havermout en de bodem van een bakje. Hierop schenk ik (amandel)melk, maar het is ook mogelijk met heet water. Melk maakt de havermout iets romiger en als je kiest voor de (ongezoete) amandelmelk, is dit heel gezond. 
Daarna zet ik mijn bordje voor 1min in de magnetron. Ondertussen schil ik een appel en snijd deze in kleine stukjes. Na 1min roer ik de havermout even door en zet deze nog weer voor 30sec terug. De havermout zuigt zich vol met melk, waardoor een pap ontstaat. Het is aan jezelf hoe dik of dun je de pap wilt. Hoe meer melk (of water) je toevoegt, hoe dunner de pap natuurlijk. Mijn voorkeur gaat uit naar niet te dun, maar ook zeker niet te dik om het idee van behangplaksel te voorkomen.

Als je havermoutpap klaar is, leg je de kleine stukjes appel erop. Strooi hierover heen wat kaneelpoeder. Vervolgens voeg ik altijd nog wat superfoods, zoals chiazaad, lijnzaad, moerbeien en verschillende noten (van de Gezondheidswinkel) toe, maar dit is optioneel. Evenals de kokosrasp en/of rozijnen. Et voila, een fijner homemade ontbijt kan ik me niet wensen. 


Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen