dinsdag 11 februari 2014

Liefde voor een goed glas wijn


Sinds mijn studententijd zijn heerlijke wijnavondjes met vriendinnen bijna een wekelijkse gelegenheid. Een flesje rode wijn voor bij een heerlijk diner, een flesje witte wijn koud leggen voor een goede stapavond, of een flesje rosé bestellen voor een fijne avond op het terras. Wijn kan in mijn ogen een heerlijk moment creëren voor een fijne avond met familie, vrienden, vriendinnen of samen met mijn vriend. Samen genieten, goede gesprekken, wijn bij een heerlijk diner, bij een perfect passend kaasplankje of juist een heerlijk glas wijn op een geweldig feestje. Wijn creëert sfeer! Wijn is meer dan alleen een drankje. Wat voor avond ook, mij maak je er gelukkig mee.

Mijn interesse voor een goed glas wijn is gegroeid. Klinkt gek nu ik het opschrijf, maar een glas wijn is meer voor mij gaan betekenen, sinds ik me er in heb verdiept. De verschillende druivenrassen. De verschillen hoe wijn moet worden opgeslagen en de verschillen hoe wijn te serveren en te proeven. Wat is er leuker bij het ontkurken van een fles, dan te weten waar de wijn vandaan komt. Het klimaat, de grond, de productiemethode, alles is van invloed op de smaak van de wijn. Ik kijk er naar uit om verschillende druivenrassen te leren (her)kennen, om verschillende wijnen te leren proeven, en te leren ontdekken welke wijn bij welke gerecht past. Ik vind het fascinerend!

Lin bracht mij op het idee om misschien een wijncursus te (willen) doen. Mijn Wine and Spirits Education Test (WSET), een erkend internationale wijnopleiding, halen. Om te beginnen bij de introductiecursus A taste of wine van de Wijnstudio. Deze avond bestaat uit een masterclass wijnproeven volgens de WSET methode. Je leert snel en makkelijk geuren herkennen (de aromazon). Je leert hoe wijn wordt gemaakt. Je leert over druivenrassen. Je leert hoe je wijn moet kiezen. Je leert over de invloed van het klimaat op een wijn. Je maakt kennis met de basis van wijn & spijs regels. En je maakt kennis met Frankrijk, de regio's en elk hun eigen druivenrassen. Een avond vol liefde voor een goed glas wijn. Kun je het je voorstellen? Ik nog niet, maar ik kijk er ontzettend naar uit. Over twee maandjes staat deze avond in de agenda, dus ik zeg: wordt vervolgd. Voor nu: Cheers! 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten