zondag 30 maart 2014

Rice(milk) and shine


Laatst kwam ik koud en nat geregend thuis. Ik moest nog lunchen en bedacht me dat ik op deze regenachtige dag wel zin had in iets warms. Ik dook de keuken in en maakte voor mezelf rijstepap. Voedzaam en erg lekker: de perfecte combinatie voor een lunch. En ik val misschien in herhaling met mijn appel combinatie, maar toch wil ik je deze combinatie met rijstepap niet onthouden.

Rijst is voor velen een bekend gerecht. Wekelijks staat er in vele huishoudens wel eens een pan rijst op het vuur. Maar of dat ook geldt voor rijstepap? Ik betwijfel het. Terwijl het heel erg lekker is! Ik raad het aan om het een keer te proberen. Hierbij een recept om zelf  rijstepap te maken met kokosmelk, opgemaakt met een overheerlijke appelcombinatie.

En het voordeel van rijstepap? Je kunt het zowel warm als koud eten. Momenteel met het heerlijke lenteweer buiten is de koude variant een aanrader, maar toen ik laatst koud en natgeregend thuis kwam, was de warme variant een welkome lunch.

Ingrediënten:
- melk
- kokosmelk (optioneel)
- pak dessert rest (Lassie)
- appel
- kaneel
- honing
- lijnzaad
- bijenpollen
- moerbeien
- verschillende noten
- pindakaas (optioneel)

Kook de dessert rijst, zoals staat aangegeven op de verpakking. Optioneel: vervang de helft van de melk door kokosmelk, voor een extra romige smaak. Belangrijk bij het maken van rijstepap, is dat je continu blijft roeren. Anders koekt de pap snel aan in je pan.

Snijd vervolgens een appel in kleine stukjes. Leg deze op de rijstepap (je kunt rijstepap zowel koud als warm eten, aan jezelf de voorkeur). Strooi over de stukjes appel wat kaneel, een tl lijnzaad, een tl bijenbollen, een handje moerbeien en een handje verschillende noten. Druppel er volgens nog wat honing overheen: Et voila!

Optioneel: een el pindakaas op je warme rijstepap. En daar overheen de appelcombinatie met superfoods en noten. Door de warmte smelt de pindakaas een beetje en dat geeft elke hap een extra (nootachtige) dimensie. 





Geen opmerkingen :

Een reactie posten