donderdag 6 maart 2014

Superfoods


Vanochtend zette ik de tv aan, bekeek het nieuws en maakte ondertussen een ontbijtje klaar. Tot mijn verbazing kwamen de superfoods in het nieuws voorbij, en niet in positieve zin. Aangezien ik inmiddels verschillende soorten superfoods in mijn keukenkastje heb staan, vond ik dit nieuwsbericht interessant. Of beter gezegd: opmerkelijk. "Het voedingscentrum waarschuwt voor gebruik van superfoods".

En nu? Aangezien ik een ontbijtje stond klaar te maken, kwam ik voor de keuze te staan: voeg ik wel of geen superfoods meer toe aan mijn apple-pie oats?

Deze keuze was snel gemaakt! Ik voegde aan mijn kom havermout met appel en kaneel nog een theelepel lijnzaad toe, vervolgens strooide ik er wat hennepzaad en bijenpollen overheen en ik maakte het af met moerbijen en een handje noten. Nog wat honing erover heen druppelen et voila! En nee, ik voelde me niet schuldig, ongezond, of gewaarschuwd. Ik genoot des te meer van dit heerlijke ontbijtje.


Eigenlijk heb ik aan alle discussies die inmiddels op Social Media tot leven zijn gekomen, niets meer toe te voegen. Ik begrijp niet dat het Voedingscentrum het idee heeft dat mensen die enthousiast zijn over superfoods, alleen nog maar superfoods eten. Natuurlijk leven we niet alleen maar op zaden, noten en bessen. Het Voedingscentrum heeft het idee dat mensen die superfoods consumeren te eenzijdig (gaan) eten. Nou, volgens mij zijn de foodies die zich verdiepen in superfoods, veelzijdiger qua eten dan de gewone mens.

Zoals ik al zei, ik heb weinig meer toe te voegen aan alle pro-superfoods argumenten, die al zijn verschenen op Twitter & Instagram. Superfoods ongezond? Als je je gezonde verstand gebruikt niet. Morgen ontbijt ik gewoon weer met superfoods!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten