dinsdag 8 april 2014

1/4 #2014 - Goede voornemens


In december denkt iedereen na over een nieuw jaar en nieuwe goede voornemens. Maar of ze er later in het jaar nog eens aan terug denken? Bij deze een herinnering. Aan jou, en aan mezelf.

Er is alweer een 1/4 jaar voorbij van 2014. Yes, de tijd vliegt en dat zette mij aan tot het terug kijken en nadenken over alle dingen die ik in de afgelopen drie maanden heb gedaan. Wat waren mijn goede voornemens ook alweer? Hoe is dit de afgelopen maanden gegaan? Om vervolgens vooruit te kijken. Het jaar bevat nog 9 maanden. Hoe ga ik deze maanden een invulling geven? Wat zijn mijn goede voornemens voor de komende maanden?

Oui, oui, Paris!
Inmiddels is het alweer jaren terug dat ik deze stad een bezoekje bracht. Geen idee hoeveel jaren terug precies, maar ik weet het nog goed. Na een sportieve vakantie in Frankrijk, kwamen we op de terugreis langs Parijs. Mijn ouders kwamen met het idee om Parijs nog een bezoekje te brengen en dat vonden mijn broer en ik een prachtig plan. Na inspanning, komt ontspanning. De weken ervoor stonden in het teken van alpinisme, (rots)klimmen, tochten door uitgestrekte alpenweiden, maar ook over gletsjes en sneeuwvelden.Vakantie? Ja, vakantie die in het teken staat van genieten van de uitdaging(en) met jezelf en met de natuur. De enorme verschillen van een warme zon, tot aan een ijskoude witte omgeving, en van groene alpenweiden, tot aan bruine, grijze rotsen.
Het is even omschakelen om vanuit de bijzondere wereld van de bergen, opeens rond te lopen in een prachtige stad als Parijs. Maar wat een geweldige vakantie! Het idee is er al langer, maar nu ik er weer aan terug denk wordt deze wens alsmaar sterker: ik wil weer naar Parijs! Het plan is er, nu de tijd nog.

Timemanagement. 
Om maar meteen een bruggetje te maken: van tijd vinden, naar tijd managen. Een dag heeft 24u en het is aan jezelf hoeveel uren je nuttig besteed. Ik merk steeds beter dat ik niet, niets kan doen. Ik kan de dagen dat ik niet hoef te werken vrije dagen noemen, maar dat doe ik niet. Op mijn werk, werk ik. Maar vrije dagen worden ingevuld met studeren, hardlopen, bloggen en quality time. Natuurlijk is er tijd om ergens te lunchen, uitgebreid te dineren, feestje hier, borrel daar, maar vervolgens wil ik de dag erop weer productief zijn. Want geen minuut mag verspilt worden. Nu ik het opschrijf en erover nadenk, besef ik me dat het tijd is voor wat extra "tijd". Wederom na inspanning, komt ontspanning. Een goed voornemen is tijd creëren. Dingen die ik wil doen, zo "managen" dat er meer tijd is voor quality time, voor me-time of gewoon voor niets.

I can & I will. 
Een doel wat al heel lang staat, waar ik hard voor heb getraind en wat ik volgende week hopelijk ga realiseren: de Marathon van Rotterdam. Ik heb er al zoveel over geschreven, dat ik er eigenlijk weinig meer aan heb toe te voegen: Yes, I can & I will!

Quality time. 
Niets is zo fijn als investeren een ander. Het geeft jezelf voldoening, maar het kan een ander ook veel geven. Bewust quality time inplannen met mijn vriend, familie of vriendinnen. Momenten creëren om iets leuks te doen, samen. En dat hoeft niet groots te zijn, je kunt het ook heel simpel en eenvoudig houden. Elders, maar ook thuis. Kop koffie, flesje wijn, lekkere hapjes, uren lang kletsen of juist genieten van de gezelligheid van een gezelschapsspel. Investeren in een elkaar. Yes, quality time!

The horizon. 
Aan de ene kant oneindig ver weg, maar aan de andere kant ook heel dichtbij. Hetgeen wat ik zie is nu, maar achter de horizon is de toekomst. En die toekomst is onzichtbaar. Soms beangstigd het me. Wat ligt er achter de horizon? Wat kan ik verwachten of juist andersom, wat ik moet ik doen om zelf mijn verwachtingen waar te maken? Het houdt me bezig, op een positieve manier. Nadenken over de toekomst, dromen, plannen maken, en je bewust worden van de stappen die je daar zelf in mag en kan zetten. Toekomst, horizon, langzaam kom je steeds iets dichterbij. Ik kijk naar je uit, maar ik probeer ook te genieten van het moment nu, hier, de onwetendheid vol fantasieën.

Wellness. 
Als ik mijn tijd zo kan "managen" dat er ook tijd ontstaat voor me-time, dan wil ik deze invullen met Wellness momenten. En dat hoeft niet perse met een dagje sauna, wat overigens wel op de planning staat, maar dat kan ook door bewust de tijd te nemen voor jezelf. Bewust genieten van de meeste fijne producten die je thuis hebt staan. Zoals ik laatst al schreef, producten van Sabon of Rituals kunnen zo heerlijk zijn, dat zij (en jij) tijd en aandacht verdienen om hier bewust van te genieten.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten