maandag 7 april 2014

Sportvoeding


Een lange duurloop is niet alleen "iets" langer hardlopen dan je normaal gesproken gewend bent, nee, er komt meer bij kijken. Lange duurlopen kost veel energie. En deze energie moet je aanvullen. Hoe je dat doet, dat is aan jezelf, maar het is belangrijk om bewust(er) op je voeding te gaan letten. Zowel voor, tijdens als na een lange duurloop. En dan heb ik het niet alleen over de "gewone" voeding, maar ook over sportvoeding.

Toen ik in november het besluit nam om de Marathon van Rotterdam te gaan lopen, waren de lange duurlopen nog een "ver van mijn bed"-show. Maar inmiddels durf ik met een duurloop van 25km, 2x 26km, 30km en een duurloop van 35km te zeggen dat ik wat ervaring heb. Ervaring met het lopen van een lange duurloop en ervaring in het gebruiken van sportvoeding voor, tijdens en na een lange duurloop.

Ik kreeg van Sport Voeding webshop.com een pakketje thuis gestuurd met verschillende gelletjes & energierepen. Letterlijk een "dosis" aan energie. Het fijne van verschillende producten is dat je kan geen testen welke je zelf het fijnste en lekkerste vindt. Niet elk lichaam is hetzelfde en reageert hetzelfde op een product. Zeker niet als het gaat om een lange duurloop. Het is belangrijk om te ontdekken hoe je lichaam reageert op deze (extra) energie.

Tijdens een lange duurloop heeft je lichaam vocht nodig. Onbewust verlies je heel veel vocht en deze moet je aanvullen. Ik heb geleerd te drinken onderweg. Vroeger als ik een rondje ging hardlopen dan dronk ik een glas water voordat ik ging rennen, en dronk ik een glas water als ik terug kwam. Maar tijdens een lange duurloop red je het daar niet op. Ik heb daarom een drink-gordel met kleine flesjes aangeschaft. Ik draag geen liters drinken met me mee, maar ik kan wel af en toe een slok water nemen. Het overige vocht wat ik nodig heb pak ik onderweg. Ik heb een aantal keer aan een grote hardloop-wedstrijd mee gedaan. Onderweg stond om de 5 a 10km een drinkpost en ik zette mezelf er toe aan om bij elke drinkpost minimaal een bekertje sportdrank of water leeg te drinken. Het is misschien vervelend om even te moeten wandelen, maar zonder vocht kom je er ook niet.

Daarnaast heeft je lichaam tijdens een lange duurloop (extra) energie nodig. Je verband ontzettend veel energie en deze moet je (gedurende het lopen) aanvullen. Hoe je dit doet is aan jezelf. Je kunt kiezen voor vast voedsel, zoals energybars of bananen, maar je kunt ook kiezen voor energie gelletjes. Mijn voorkeur gaat uit naar de gelletjes. Tijdens het hardlopen heb ik gewoon geen behoefte aan eten. Iets kauwen, iets moeten doorslikken, iets wat mijn maag doet vullen, nee, de gedachte alleen al maakt vaak dat ik misselijk wordt. Nu zijn gelletjes ook zeker niet alles (en ook deze kunnen zorgen voor misselijkheid), maar een gelletje "slurp" je zo weg en geeft je in no-time energie. Er zijn verschillende gelletjes. De een moet je innemen met water en de ander kun je gewoon opslurpen en klaar. Daarnaast zijn er verschillen in de smaak. Van enorm zoete, tot glibberige "smaakloos" spul. Of naja, smaakloos. Elk gelletje heeft zijn eigen smaak. Sommige fruit smaken zijn soms zo énorm zoet, dat de smaak van een ander gelletje (vies) tegenvalt. Afijn, ieder zijn eigen smaak, ieder zijn eigen voorkeur.

Het is belangrijk om te kijken wat jij lekker vindt en waar jouw lichaam goed op reageert. Lukt het je niet om zelf te kijken waar jou voorkeur ligt m.b.t. sportvoeding en/of ben je benieuwd naar het beste advies ten aanzien van sport voeding? Neem eens een kijkje op de site van Sport Voeding Webshop.com. En voor de marathon lopers; op de Marathon Expo staat Sport Voeding Webshop met een stand vol met producten en enthousiast personeel om je van advies te voorzien.

3 opmerkingen :

  1. Kan je alle voedingsstoffen en mineralen uit gezonde voeding halen? Of zijn supplementen noodzakelijk als je 5 x per week sport?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan je alle voedingsstoffen en mineralen uit gezonde voeding halen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is mogelijk al is het niet verstandig om bij 5x in de week sporten geen supplementen te gebruiken. Het is alleen maar in je eigen voordeel.

    BeantwoordenVerwijderen