zaterdag 12 april 2014

Terugblik: het besluit


One more night to go, en ik sta aan de start van de Marathon van Rotterdam. Een doel wat ik al heel lang had, maar nog niet eerder heb durven te stellen. Op de een of andere manier bleef "ik wil ooit een marathon lopen", altijd bij ooit. Tot ik in september 2013 wel echt de kriebels kreeg. Kriebels die niet bij kriebels bleven. Nee, het werd een serieuze gedachte: "Ga ik op 13 april 2014 de Marathon van Rotterdam lopen?"

Het antwoord hoef ik natuurlijk niet meer te geven, aangezien het startbewijs inmiddels binnen is. Maar hoe kwam ik ook alweer op het besluit om de Marathon van Rotterdam te gaan lopen?

Ondanks dat ik serieus overwoog om me in te schrijven voor de Marathon van Rotterdam, heb ik dat niet a la minute gedaan. Ik had ergens namelijk ook mijn twijfels. Een marathon lopen doe je niet zomaar en dat wist ik met mijn ouders en broer als voorbeeld, maar al te goed. Trainen kost tijd. Dus de volgende vraag die ik mezelf stelde was: "Heb ik voldoende tijd om te trainen voor de marathon?" En dat was (weer) een vraag waar ik niet direct een antwoord op had.

Ik ging op zoek naar advies. En waar kan je het beste je advies vandaan halen? Yes, bij mensen die de ervaring hebben met het trainen en lopen van een marathon. Ik heb het er meerdere keren met mijn moeder over gehad. "Mam, ik wil me misschien inschrijven voor de marathon. Maar ik heb ook mijn twijfels. Heb jij advies?" Mijn moeder bevestigde mijn twijfels en dat was eigenlijk niet waar ik op zat te wachten. Beschermend en heel lief bedoelt natuurlijk, maar eigenlijk wilde ik heel veel enthousiasme horen. Als mijn moeder het kan, als mijn vader het kan en als mijn broer het kan, kan ik het ook en dat wil ik hun laten zien!

Daarop volgend ben ik verder op zoek gegaan naar advies en ik kwam uit bij Annemerel & Lin. Annemerel is ongeveer even oud als ik en heeft in oktober 2012 de marathon van Amsterdam gelopen. Daarnaast was zij op het moment dat ik haar mailde nog in training voor de marathon van NYC, dus genoeg ervaring als het om het trainen en lopen van de marathon gaat. Lindsey ken ik nog van de middelbare school en aangezien zij vorig jaar de marathon van Rotterdam heeft gelopen, kon ik niemand beters verzinnen om ook haar om advies te vragen. Ik stuurde beide een mail en ondanks hun vaak overvolle mailboxen (althans, dat denk ik), kreeg ik van beide een enthousiast mailtje terug. Enkele quotes uit deze mailtjes:

Annemerel
  • De marathon. Dat moet je gewoon doen! 
  • Je zult minder tijd hebben voor vrienden, alcohol kun je het beste laten staan, je moet gezond eten, genoeg slapen en minstens drie keer in de week trainen. Het kost veel tijd, maar ik heb het er graag voor over. 
Annemerel.com
Lindsey
  • Over het lopen van een marathon kan ik maar een ding zeggen: DOEN!
  • Veel mensen zeggen dat je 4x in de week moet trainen, maar ik liep altijd 3x, en een enkele keer 2x. 
  • Wanneer je eenmaal een halve marathon kunt lopen, dan is het uitbouwen goed te doen. 
  • Het trainen is soms een kwestie van prioriteiten stellen. 
  • De marathon lopen is voor mij een van de beste beslissingen ooit geweest. 
Dailylin.nl
Na hun enthousiaste mailtjes, maakte ik het besluit om mij in te schrijven voor de Marathon van Rotterdam. Ik had er alle vertrouwen in dat het trainen me zou gaan lukken; Et voila! 

Zowel Annemerel, als Lindsey staan as zondag ook aan de start van de marathon van Rotterdam. Voor Annemerel haar derde marathon, voor Lindsey haar tweede en voor mij mijn eerste. Ladies, (nogmaals) merci voor jullie reactie op mijn mail. Zonder jullie had ik misschien wel niet het besluit genomen. 

En Mama, ondanks dat je in eerste instantie wat terughoudend was, als er iemand is geweest die mij door en door heeft gesteund, dan ben jij het wel! Je was de beste personal coach die ik me voor kon stellen! 

4 opmerkingen :

  1. Heel veel succes Annemieke, you can do it!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb je blog met heel veel plezier gelezen, in oktiber sta ik aan de start in Amsterdam voor mijn eerste.

    Meid je gaat morgen iets bijzonders doen, iets onmenselijks en iets wat lang niet iedereen je nadoet!

    Ik wens je heel veel plezier, succes, sterkte, maar bovenal zeg ik tegen je geniet!

    You go girl, liefs xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met je eerste marathon, ik wil ook graag keer marathon rennen en dan die van amsterdam !
    x www.sistersandsisters.com

    BeantwoordenVerwijderen