maandag 12 mei 2014

TAG: Run baby Run

Vorige week een Fit & Health tag, deze week een tag about Running.

Deze tag is van Annemerel, een inspiratiebron voor velen als het om hardlopen gaat! Zij liep de Marathon van Amsterdam (onder de 4u!), ze liep de marathon van NYC (a dream came true) en ze liep de marathon van Rotterdam. Do I need to say more? Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat haar tag over running gaat. Ik vulde hem in, kijk mee.


Wanneer ben je begonnen met hardlopen?
Goeie vraag. Serieus hardlopen doe ik sinds mijn studententijd. Daarvoor liep ik ook wel eens een rondje, maar dat was na(ast) mijn hockeytraining/-wedstrijd om een beetje in conditie te blijven.
Nu ik er langer over na denk. Mijn ouders hebben vroeger veel aan hardloopwedstrijden mee gedaan en ik ging regelmatig mee om te kijken. Een enkele keer deed ik zelfs mee aan een (kinder)run van 2km. Maar om dit als begin van mijn hardloopcarrière te zien? Nee. Laat ik het bij mijn eerste jaar als student houden.

Waarom ben je (in eerste instantie) gaan hardlopen?
Klinkt misschien gek, maar ik word onrustig van niks doen. Toen ik stopte met hockeyen, moest er iets anders voor in de plaats komen. En aangezien mijn ouders beide fanatieke hardlopers zijn, was de overstap naar een rondje hardlopen snel gemaakt. In eerste instantie liep ik af en toe een paar kilometer, maar nu loop ik wekelijks 2 tot 4 keer.

Ben je altijd een hardloper geweest, of stond hardlopen voor jou gelijk aan steken in je zij? 
Laat ik het zo zeggen: ik ben altijd al een sporter geweest. Hockey, zeilen, klimmen, alpinisme, wielrennen, mountainbiken én hardlopen.

Loop je het liefst alleen of samen?
Ik denk dat ik het liefst alleen loop. Niet dat ik samen hardlopen niet fijn vind, maar dan moet je je toch aanpassen aan de ander. Een paar jaar terug vond ik het moeilijk om mezelf te motiveren om in mijn eentje te lopen. Ik vond het saai, ik vond het lang duren en ik kon mezelf moeilijk motiveren om a) te gaan en b) het lang vol te houden. Op de een of andere manier is dat (totaal) veranderd. Ik heb bijna al mijn trainingen voor de marathon alleen gelopen. Zelfs de lange duurlopen. Jezelf uitdagen, je hoofd leeg maken en die runnershigh achteraf, heerlijk vind ik het!

Wat is je favoriete hardloopschoen?
Dat was Mizuno Wave Rider 16, maar is nu New Balance 880 V3. Als ik nieuwe hardloopschoenen koop, laat ik mijn voeten en loophouding analyseren en op basis daarvan laat ik mij adviseren voor een paar hardloopschoenen die het beste bij mij passen.

Waar loop je normaal gesproken?
De ene keer heerlijk uitwaaien langs het Amsterdam Rijnkanaal, de andere keer zoek ik de drukte in Utrecht city op. Als ik thuis bij mijn ouders ben, zoek ik het liefst het strand en de duinen op.

Wat is het gaafste rondje dat je ooit gelopen hebt (afgezien van wedstrijden)?
De 25km tijdens mijn marathon voorbereiding. Door een paar weken rust ivm een knieblessure werd ik heel nerveus. Ik moest en zou die 25km lopen, want anders kwam ik voor mijn gevoel met mijn trainingsschema in de knoop. Ik liep heel rustig, en kreeg gelukkig niet echt last van mijn knie. Ik weet nog goed dat ik de 21km bereikte en doorliep tot de 25km (ik had tot dat moment nog nooit verder gelopen). Dat gaf zo'n kick!

Wat is het grootste drama dat je onderweg hebt meegemaakt?
Uhm, drama's? Los van buikpijn (ik zal je de details besparen) eigenlijk niets.

Heb je al wel eens een wedstrijd gelopen? Wat was je eerste wedstrijd?
Mijn eerste wedstrijd was twee jaar geleden een 10km wedstrijd met mijn broers en schoonzus. Ik had er niet echt voor getraind, maar vanwege mijn conditie, moest ik wel een 10km kunnen lopen was mijn idee. Dat lukte ook, maar het ging niet vanzelf. Wat duurde die 10km lang...

Als je al een wedstrijd hebt hardgelopen, wat is de mooiste wedstrijd die je ooit gelopen hebt?
Mijn eerste halve marathon en ook meteen mijn snelste so far: 1u52min.

Doe je naast hardlopen ook nog andere sporten om je hardlooptraining te ondersteunen?
Ik doe nog wel aan andere sporten, maar niet zozeer om het hardlopen te ondersteunen. Ik heb een racefiets en een mountainbike, waar ik met name in de zomer veel gebruik van maak.

Wie of wat is jouw grootste inspiratie op hardloopgebied?
Mijn ouders. Beide hebben meerdere marathons gelopen, dus hardlopen is mij min of meer met de paplepel ingegoten.

Wat is jouw top-5 powersongs?
Oei, dat zijn er veel.

Wat is de langste afstand die je ooit gelopen hebt?
De marathon van Rotterdam.

Wat is jouw grootste doel op hardloopgebied?
Ik zou nog heel graag de marathon van NYC een keer willen lopen. En dan onder de 4u, al lijkt me dat in New York vrij ambitieus. En daarnaast lijkt me een triathlon ook heel gaaf, maar dat vergt echt héél véél training (lees: 3,8km zwemmen, 180km wielrennen, 42km hardlopen).

Geen opmerkingen :

Een reactie posten