maandag 28 juli 2014

Mijn trainingsweek

Met nog een week vakantie zijn de dagen nog heerlijk gevuld met leuke dingen. Gister streken we neer op het terras in de stad en genoten we van de zon, wijn en een heerlijke anti pasti. Verschillende kazen, worstjes, olijven, mozzarella & tomaatjes met verse pesto en verse tonijn- & pastasalade. Ja, dat was genieten en nee, geen healthy lifestyle.

Vandaag is het helaas geen zonnig vakantieweer. Minder, maar als ik kijk naar de weersverwachting kan ik er niet heel vervelend van zijn. Een lekker lui dagje thuis is ook wel eens fijn. Een beetje bloggen, lezen, een appeltaart bakken en tussendoor met Hegi naar buiten. Regen of niet. Nu snap ik waar de term "hondenweer" vandaan komt. Wat dat betreft de eerste confrontatie met de nadelen van een hond, maar als ik me bedenk dat ik in een warm huis terug kom, waar ik de kaarsen voor de gezelligheid maar heb aangestoken omdat het buiten zo donker is, vergeet ik de regen al snel en loop ik met alle liefde nog een extra blokje om met die kleine, vrolijke draak.

Maar ik dwaal af, terug naar de blog. Ik zat zojuist "mijn trainingsweken" eens te bekijken en vroeg me af waarom ik hier eigenlijk mee gestopt ben...

Het wekelijks delen van mijn trainingsschema maakte dat ik me bewust werd van de trainingen die ik wilde volgen. Ik bekeek mijn trainingsschema, vervolgens mijn agenda en maakte een plan wanneer ik precies welke training wilde gaan doen. Vervolgens keek ik wekelijks terug hoe mijn trainingen die week waren gegaan. Wat ging goed, wat ging minder goed. Een bepaalde reflectie wat zowel leerzaam, als motiverend is. Iets wat voor mij erg goed werkte, want ik heb destijds nooit naar motivatie om te gaan hardlopen hoeven zoeken.

De laatste tijd was ik mijn motivatie een beetje kwijt. Of naja, motivatie, ik hoefde mezelf niet te motiveren om te gaan hardlopen, want ik ging wel, maar de regelmaat zat er niet in en ook de afstanden wisselden heel erg. De ene keer liep ik een klein rondje van 5km, om vervolgens weer 12km te lopen. Op zich is dat geen probleem, maar regelmaat en opbouw is beter om blessures te voorkomen.

Dus ik heb besloten weer wekelijks verslag te leggen van mijn trainingsweken. Ik zal elke week weer verslag leggen van mijn trainingen incl een trainingsschema. Het schema wat ik wil oppakken is een schema voor de halve marathon. Welke halve marathon precies, dat weet ik nog niet. Omdat ik met gemak nog 10km loop, is het schema qua duur en intensiteit geen uitdaging, maar dat is juist iets wat ik nodig heb. Rustig opbouwen en weer zorgen voor een wekelijkse routine. Daarnaast zal het hardlopen in combinatie zijn met mijn training voor de Dam tot Dam Classic (145km wielrennen). Af en toe zullen er trainingen komen te vervallen door een training op de racefiets of mountainbike.

Kan ik jou ook motiveren om (na de vakantie) te beginnen met hardlopen (of welke sport dan ook)? Volg mijn trainingsweken en sport ook (weer) drie keer per week! 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten